Што такое дзіцячы аўтызм?
Будучыя бацькі з нараджэннем дзіцяці звязваюць выкананне сваіх чаканняў і надзей, якія шмат у чым вызначаюць іх далейшае жыццё. Аднак, часам насуперак усім планам у сям'і з'яўляецца дзіця, не падобны на іншых дзяцей. Спецыялісты называюць яго "дзіцем з асаблівасцямі псіхафізічнага развіцця". У шэрагу даволі распаўсюджаных дзіцячых хвароб апошняга часу стаіць дзіцячы аўтызм.
Дзіцячы аўтызм – гэта асаблівая форма парушэнні псіхічнага развіцця з нераўнамернасцю фарміравання розных псіхічных функцый, са своеасаблівымі эмацыйна – паводзіннымі, моўнымі і часам інтэлектуальнымі расстройствамі. Аўтызм характарызуецца стратай імкнення да зносін з іншымі людзьмі і апусканне ў свет асабістых перажыванняў. Мяркуецца, што ў нашы дні аўтызм сустракаецца ў кожнага 100-га дзіцяці, прычым у 4 разы з больш высокай верагоднасцю ў хлопчыкаў, чым у дзяўчынак. Гэта парушэнне развіцця распаўсюджана ва ўсіх расавых, этнічных і сацыяльных групах.
У цяперашні час прычыны ўзнікнення аўтызму яшчэ да канца не вывучаны, але неабходна вылучыць сярод іх асноўныя:
- спадчынны фактар;
- арганічныя парушэнні развіцця цэнтральнай нервовай сістэмы ў перыяд унутрычэраўнага развіцця, у перыяд родаў і ў раннім дзяцінстве, а таксама спалучэнне з эпілепсіяй;
- перанесеныя захворвання;
- неспрыяльныя ўмовы выхавання і акружэння;
- псіхічныя траўмы, звязаныя з спалохам, раптоўным адрывам дзіцяці ад сям'і ў сувязі з яго памяшканнем у бальніцу, прытулак ІТ.п. пры пазбаўленні бацькоў бацькоўскіх правоў.
Дзіцячы аўтызм мае свае асноўныя асаблівасці:
- адметнай асаблівасцю ў дзяцей з аўтызмам з'яўляецца тое, што ўжо з першых месяцаў жыцця ў дзіцяці пры зносінах з дарослымі адсутнічае выразная міміка, ўсмешка, радасны смех, якія характэрныя для здаровага маляняці;
- характэрным прыкметай з'яўляецца ўхіленне ад погляду, г. зн. адсутнасць кантакту « вочы ў вочы»;
- дзіця не адгукаецца на імя пры захаваным слыху;
- адзначаецца засмучэнне навыкаў прамовы: яна развіваецца з затрымкай ці не ўзнікае наогул, часам яна развіваецца да двухгадовага ўзросту, затым знікае часткова або зусім;
- дзіця не спрабуе прыцягнуць словам або жэстам увагу іншых да зацікаўленага яго прадмеце;
- дзіця не звяртаецца за дапамогай;
- выкарыстоўвае іншага чалавека, як быццам гэта неадушаўлёны прадмет (можа браць цацку рукой дарослага);
- здзяйсняе сутаргавыя рухі рукамі, увесь час мычыць або вокализирует (бессэнсоўна спявае асобныя гукі);
- здзяйсняе "рытуальныя" дзеянні (напрыклад, ходзіць і бессэнсоўна і адкрывае-закрывае дзверы);
- не спрабуе гуляць у сюжэтна-ролевыя гульні ( не можа пакарміць ляльку, пакласці мішку спаць, не катае машынку);
- дзеці могуць быць вельмі адчувальныя да сэнсарнага дыскамфорту (рэзкіх гукаў, яркага святла, мокрым пялёнках); часта бываюць выбарчыя ў ежы, з-за чаго ўзнікаюць цяжкасці з прыкормам.
Такія праявы аўтызму характэрныя для дзяцей больш ранняга ўзросту, а ў больш старэйшым узросце можна адзначыць наступныя прыкметы:
- некантактнасць, адсутнасць эмацыйнай рэакцыі на спробы ўступіць у гутарку;
- выкарыстанне перыферычнага гледжання;
- прыхільнасць да рытуалаў нефункцыянальнага характару (заклапочанасць датамі, маршрутамі, раскладамі і т. д.);
- абмежаванае кола інтарэсаў, стэрэатыпнае паўтаральнае паводзіны;
- недастаткова гнуткая гаворка, схільнасць да шаблонаў, інтанацыя недарэчы, адсутнасць суправаджае гаворка жэстыкуляцыі;
- схільнасць да жорсткага парадку ў паўсядзённым жыцці і хваравітая рэакцыя на змяненне гэтага парадку;
- такія дзеці часта зрынутыя страхам, пакутуюць парушэннем сну і стрававання, у іх часцей, чым у звычайных аднагодкаў здараюцца ўспышкі гневу і агрэсіі.
Пры дзіцячым аўтызму некаторыя псіхічныя функцыі развіваюцца з затрымкай, у той час як іншыя – паскорана, і ў выніку ўзнікаюць вельмі разнастайныя варыянты праявы гэтага захворвання, таму, як своеасаблівы кампраміс паміж тэорыяй і практыкай паўстаў тэрмін « засмучэнні аутистического спектру – РАС», які аб'ядноўвае ўсе варыянты аутистических расстройстваў. Частата встречаемості РАС вышэй, чым ізаляваных глухаты і слепаты разам узятых, чым сіндрому Дауна або дзіцячых анказахворванняў, а ў апошняе дзесяцігоддзе частата встречаемості РАС павялічваецца. Дыягназ "аўтызм" не азначае, што дзіця ніколі не стане паўнапраўным членам грамадства.
раскрыть » / « свернуть